söndag 12 maj 2013

En smakebit på søndag (vecka 19)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Det är fortfarande lördag för mig, men det HAR ju faktiskt hunnit bli söndag så jag delar med mig av en smakbit redan nu. Jag läser fortfarande samma bok som förra söndagen och den kommer inte bli utläst den här helgen heller. Den tar lång tid att läsa, men det är den värd.

Jag är orolig att min smakbit ska avslöja för mycket av handlingen om jag väljer något spännande - vem som dör och vem som överlever till exempel. Så det får bli lite av böckernas mytologi. Den ska väl vara spoilerfri. Här är en bit ur Eirabus version av hur världen skapades. Eller egentligen ur berättelsen om den mytiska Brigandu.
Gudane hadde slakta Horndraken og flådd han og brukt skinnet hans til himmel. Dei nytta kjøtet og beingrinda til den døde bror hennar til å reise fjell og øyar, og blodet hans fløymde kring fjella og blei til hav. Brigandu gøymde seg, fordi hon ikkje ville skade gudebrørne, for dei var av hennar eige kjøt, hennar eige blod, det var far sin dei hadde drepe. Men då hav og land var skapte, var det audt. Det fanst ikkje liv nokon stad. Brigandu såg gudeborna fortvile, dei hadde drepe far sin til ingen nytte. Verda var livlaus, og blei verande livlaus.
(Kristine Tofte, "Song for Eirabu. Bok 2. Vargtid", s. 401-402)

20 kommentarer:

  1. Å ja, disse har jeg på vent, både 1 og 2.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har något att se fram emot. :)

      Radera
  2. Jeg har også disse på leselisten, gleder meg veldig til å få startet på dem! Ha en fin søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt bra, så där har du nåt att se fram emot. :)

      Radera
  3. Jag blir så imponerad över fantasyförfattare, som faktiskt inte "bara" skriver en bok. De hittar på en helt ny värld, med historia och allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det måste ligga extremt mycket arbete bakom. Mycket som är uttänkt fast kanske inte är med i böckerna också.

      Radera
  4. Disse bøkene har jeg også på vent i hyllen min og jeg ser frem til å starte på de. Ha en fin dag og tusen takk for smakebit:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en som har bra böcker att se fram emot. :)

      Radera
  5. Takk for fin smakebit. Tøft av deg som er svensk å lese på nynorsk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ju läsa en del på norska (både bokmål och nynorsk). Det här hade nog inte varit ett bra val som första bok att läsa på norska. :)

      Radera
  6. Det är ju det som är speciellt med fantasy, de här världarna. Kul att du läser på nynorsk förresten! Det skulle jag vilja göra mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju klart mindre nynorsk än bokmål, men det är väl helt enkelt för att det finns färre böcker på nynorsk.

      Radera
  7. Fantastisk fantasy!
    De som ikke har lest Eirabu-bøkene enda, harvirkelig noe å glede seg til!
    Takk for smakebiten ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är också ett fan, hör jag. :)

      Radera
  8. Mange har skrevet så fint om disse bøkene. Men jeg er ingen Fantasy leser. Enda i hvert fall. Uansett, takk for smakebiten. Enig med Tine, flott at du leser nynorsk. Jeg har lest flere bøker på nynorsk den siste tiden og jeg synes at det gir bøkene en egen stemning; blir mer poetisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språket i de här böckerna passar väldigt fint till handlingen och gör mycket för stämningen. Det är väl inte riktigt "vardagsnynorsk" i och för sig.

      Har du några tips på bra nynorska böcker?

      Radera
  9. Jeg har bare fått lest bok 1 enda, men må virkelig få med meg slutten på fortellingen! Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Takk for smakebiten! Jeg har ikke lest disse bøkene enda. I dag ligger mitt søndagstips på bloggen min, klarte ikke å legge den inn på Maris side.Har prøvd flere ganger i dag. Ha en fin ettermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad konstigt att det inte går att lägga in länken. Hoppas det går bättre imorgon. :)

      Radera