tisdag 30 april 2013

The League of Extraordinary Gentlemen, volume 1


The League of Extraordinary Gentlemen, volume 1
av Alan Moore
Illustrerad av Kevin O'Neill

Jag har läst den här ett par gånger tidigare, men den är alltid lika underhållande. Fast den här gången brydde jag mig inte om att läsa den långa novellen (inte en serie, utan vanlig text) om Allan Quatermains opiumdrömmar.

Det är kanske lite synd att jag inte hänger med i alla litterära referenser här. Jag har tydligen inte läst tillräckligt mycket litteratur från 1800-talet. Frågan är om någon förstår alla referenserna. Alla karaktärer är nämligen hämtade från andra böcker. Man kan avbryta läsandet för ungefär hur mycket googlande som helst. Fast det finns så klart även en wiki.

Handlingen är kanske inte så oerhört intressant egentligen. Inte så att man måste läsa seriealbumet flera gånger för den sakens skull. Det jag gillar är idén och stilen. Det är ju ändå en berättelse som är inspirerad av gamla tiders äventyrsberättelser och science fiction.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar