söndag 5 maj 2013

En smakebit på søndag (vecka 18)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag läser den andra av de två böckerna i Song for Eirabu-serien nu. Fina norska fantasyböcker. Men vad svårt det var att hitta en smakbit som inte avslöjar vad som händer i den första boken! Jag valde något ur början som beskriver herduegarnas fjäll. Herduegar påminner om hur dvärgar beskrivs i mytologi och fantasy, men de är ändå annorlunda.

Steinveggene kring han var pryda frå golvet og heilt opp i himlinga av uthogne bilete av planter, frå tida var ny og fram til no, slik alle steinflater i Durinns berg fortalde soger om vekstar og dyr, alt liv som var og hadde vore. Han var den eldste av den ordna verdas born, han var son av sjølve verdsordenen, Donno Roka, fyrsten i berget. Desse bileta var hogne gjennom hans levetid. No var bergveggene in mot Lovars sal dekte av vergenes utrøyttelege og omstendelege kartlegging av alt liv. Dei gamle auga følgde bogane og linjene i plantenes framskotne steinformer opp mot himlinga, dei møttes der oppe. Han såg att det ikkje var rom for fleire no.
(Kristine Tofte, "Song for Eirabu. Bok 2. Vargtid", s. 15)


18 kommentarer:

  1. Ja, er de ikke fine vel? :-) Jeg har lest nr 1 men ikke kommet igang med bok 2 enda. Det tror jeg nok jeg må gjøre noe med i sommer :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt fina och det låter som en bra plan för sommaren. :)

      Radera
  2. Disse bøkene har jeg svært lyst til å lese! Kanskje jeg skal gjøre som Astrid Terese å komme i gang i sommer. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är helt säkert fina att läsa i sommar. :)

      Radera
  3. Ser att de bara verkar gå att få tag i på nynorsk, så det är inget alternativ. Det klarar jag bara inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om du brukar läsa på norska, men jag skulle inte rekommendera den som första bok på norska. :)

      Radera
  4. Disse bøkene ligger i haugen sammen med de andre bøkene jeg egentlig skulle lest for lenge siden...... tusen takk for smakebit og påminnelse. Ha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här har legat länge och väntat hos mig också. Man behöver inte stressa. :)

      Radera
  5. Trevligt med nordiska Fantasy. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här böckerna är riktigt bra. :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Kul med norsk fantasy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul att det finns. Blir så mycket engelskt och amerikanskt annars.

      Radera
  7. Jeg har bok 2 klar jeg også, tenkte å lese den nå snarest. Har gledet meg lenge!
    Jeg vet jo at du leser en del norske bøker på bokmål, men hvordan er det å lese nynorsk, forresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de bra? :)

      Nynorsk är lite svårare än bokmål. Just de här böckerna tar lång tid för mig att läsa, men jag tror att det kanske snarare är för att de är skrivna på ett sätt som ska passa till världen Eirabu. Jag har t.ex. läst Are Kalvø och hans böcker tar ju ca ingen tid alls att läsa. Men då måste jag på sin höjd googla typ Grete Waitz-løpet (och jag fattar ju vad det är utan att googla det också), alla ord är vardagliga och lätta att förstå. När jag läser Song for Eirabu måste jag försöka tänka ut vad ord som von, røynd och ottast egentligen betyder (och kanske slå upp dem i en ordbok).

      Radera
  8. Tøfft av deg å lese nynorsk. Selv en del nordbaggar sliter med det. Jeg har også disse to bøkene liggende...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag tycker ju ändå att norrmän borde klara av det, åtminstone de som inte har läs- och skrivsvårigheter.

      Radera
  9. Å, eg elsker desse bøkene! Kristine Tofte skriv så bra! Tøft at du har våget deg på å lese nynorsk:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att de är jättebra! :)

      Jag har läst annat på nynorsk tidigare, men de här tar faktiskt längre tid att läsa.

      Radera