lördag 11 maj 2013

Onda krafter i Sollentuna


Onda krafter i Sollentuna
av Coco Moodysson

Titelns onda krafter är fjortonårige Alexanders teori om varför hans liv är så eländigt. Hans pappa (och därmed också Alexander) har flyttat ihop med nån som har har träffat på nätet och som Alexander inte gillar. Sin mamma har han inte haft så mycket kontakt med under uppväxten. Hon gjorde en ansträngning nyligen för att få mer kontakt med honom, men sedan blev hon sjuk. Allvarligt sjuk. Plötsligt (och i hemlighet) har Alexander ansvar för hennes irländska varghund. Och på grund av det lär han känna Maxine. Hon är tolv år, ganska jobbig och hon gillar Edward i Twilight (en film som Alexander inte gillar). Trots det gillar Alexander henne. Vilket leder till problem med hans enda kompis i den nya skolan - en tjej som han inte ens vill vara kompis med, men som han inte lyckas skaka av sig.

Lite av boken har jag redan hunnit glömma. Det var nästan två veckor sedan jag läste den. Men jag gillade den. Jag gillade att alla personer kändes dels udda och excentriska, men också realistiska. Och Alexanders funderingar och ibland roliga formuleringar. Jag har ju läst flera seriealbum av Coco Moodysson tidigare (favoriten är "Aldrig godnatt") och även om det här är hennes första roman så tycker jag att jag kan känna igen hennes stil. Som jag för det mesta tycker om. ("Vårdcentralen Fontanellen", som hon skrev ihop med sin man, var lite för konstig för mig.)

Boktrailer:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar