torsdag 9 maj 2013

Sibiu


Sibiu
av Jimmy Jönsson

Ett seriealbum som till stor del utspelar sig på tåg. En ung svensk man är på väg till Sibiu i Rumänien. I Transsylvanien närmare bestämt. (Som isfolksläsare känner jag så klart redan till Sibiu.) Han pratar med medpassagerare om sitt stora intresse för Dracula och skräckfilm, som så småningom utvecklade sig till ett intresse för den brutale härskaren Vlad Tepes, som berättelserna om Dracula ska vara inspirerade av. Och nu ska han vampyrturista i Transsylvanien. Vad som händer ska jag väl inte berätta, men den unge turisten kommer få lära sig att brutalitet även förekommer i verkligheten.

Jag hade inga särskilda förväntningar alls på "Sibiu" och jag fick en berättelse som är värd att tänkas över en stund, så jag är nöjd. Det känns lite ovanligt i den här typen av verklighetstrogna serier att alla personer är ritade som djur, i det här fallet fåglar. Jag undrar om det är något som Jimmy Jönsson brukar göra, eller om det bara är här och i så fall varför. Inte för att det stör på något sätt, man tolkar dem ändå som att de har ett mänskligt utseende. Jag har faktiskt läst en annan serie av Jimmy Jönsson, kom jag på, och där var alla ritade som människor, så det är kanske bara här alla är fåglar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar