fredag 3 september 2010

Historiska romanens ABC: H


Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. häxor, havet, hustrur eller "för hundra år sedan". Eller valfritt tema på H.


1. Tja, "Hjortronlandet" av Sara Lidman. Det är nästan den enda jag kommer på, om jag inte ska ta en Sandemo-bok varenda vecka. Jag minns inte så mycket av boken, men det är i alla fall den enda bok av Sara Lidman som jag har lyckats ta mig igenom. Jag vill i alla fall mena att den utspelar sig "förr i tiden" i Norrland. Bäst minns jag egentligen att huvudpersonen heter Klaodätte, ett namn som hennes mor har fått från en romantisk bok, och som alla andra (inklusive fadern) tycker låter fult och konstigt.

2. Kathryn Harrison har jag bara läst en enda bok av, men den var nog bra (det var länge sedan). "De röda skorna", som utspelar sig i Kina (och på transsibiriska järnvägen?) och handlar mycket om det här med snörda fötter. Huvudpersonen (eller är det flera huvudpersoner) tillhör den sista generationen som fick sina fötter snörda och förstörda.

3. a) Jag tar väl havet som tema då. Det var verkligen inte lätt att komma på något bra tema, trots att jag verkligen borde. Naturligtvis har jag läst massor av böcker om t.ex. häxor! Eller har jag det? Först kommer jag på Emilie Flygare-Carléns "Rosen på Tistelön", som vi läste i Läsecirkeln. Den utspelar sig på den bohuslänska kusten och havet är mycket, mycket viktigt.

3. b) ... och så Celia Rees "Pirater!". Det handlar ju om pirater, så det blir en del hav här också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar