onsdag 8 september 2010

New Moon


New Moon
av Stephenie Meyer

Det var ganska länge sedan jag läste "Twilight", men jag tyckte ändå att jag kom ihåg den ganska väl. Det visade sig dock att jag hade glömt vissa saker, t.ex. Jaspers existens. Han är ju visserligen inte den i vampyrfamiljen Cullen som märks mest, men ändå! Dessutom kan jag inte avgöra vilken av de två böcker som jag har läst som var bäst. Men alla säger att "New Moon" är den sämsta, så då var nog "Twilight" bättre. Jag ser i min recension att jag tyckte att den hade en atmosfär av amerikansk spökhistoria, så då var det nog så att den var bättre än "New Moon". Men "New Moon" var helt okej - så länge Edward inte var med. Haha!

Bella Swann är alltså en helt vanlig tjej som har blivit ihop med vampyren Edward Cullen. De är på något vampyrartat sätt förutbestämda för varandra, men att en av dem är vampyr och en vanlig människa är ett stort problem. Bella är fruktansvärt sårbar (för t.ex. fientligt inställda vampyrer) och t.o.m. i Edwards vänligt sinnade familj utgör hon är stor frestelse. De lever efter "pappa" (egentligen är de ju inte en familj, utan ett följe eller kanske en flock) Carlisles filosofi. De dricker bara djurblod, och lever i fred med människorna, som naturligtvis inte får veta vad de är. Men det krävs stor självbehärskning för att klara detta. Efter en incident i början av "New Moon" inser Bella tydligt hur svårt det är för dem att umgås med henne.

Hon tycker att det finns en enkel lösning på problemet - att Edward biter henne och gör henne till vampyr. Men han vägrar. Han vill inte göra henne till ett monster.

Familjen Cullen bestämmer sig för att bryta upp från Forks och börja om någon annanstans. De måste göra det ibland, eftersom de inte åldras. Bella lämnas kvar ensam. Edward har sagt att han inte vill riva upp några sår, och att han därför aldrig mer kommer söka upp Bella. För Bella är det allt annat än en tröst och hon går in i ett nästan apatiskt tillstånd. Till slut lyckas hon ta sig ur det värsta, mycket tack vare en barndomsvän, Jacob, sonen till hennes fars bäste vän. Hon tillbringar massor av tid med honom på quileutstammens område ett stycke från Forks. Det var en plats dit familjen Cullen aldrig gick. Indianerna hade sina berättelser om sådana som dem, och det fanns ett gammalt avtal mellan quileuterna och "the cold ones" att inte inkräkta på varandras områden. Jacobs pappa tror stenhårt på det här, men Jacob själv tycker bara det är gammal vidskeplighet. Det här är min favoritdel av boken, när Bella och Jacob bara umgås och ingen är vampyr.

Alla är glada över att Bella verkar återhämta sig, men så blir hon övergiven igen. Plötsligt vill inte Jacob träffa henne mer. Vad har hänt?

Okej, jag visste vad som skulle hända. Nackdelen med att vara sist att läsa nåt som diskuteras överallt och som har filmats och det ena med det andra. Dessutom är det liksom ingen överraskning att Bella kommer att träffa Edward igen. Robert Pattinson är ju liksom med på filmaffischerna för "Eclipse" (d.v.s. del tre) ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar