måndag 24 augusti 2009

Klantade till det med Ian Rankin

Idag var jag inne i en bokhandel. Tittade lite på pocketavdelningen och då är det ju faktiskt lika bra att nappa på deras sedvanliga "Ta 4 betala för 3"-erbjudande. Det gäller bara att välja ut vilka fyra man mest vill ha.

Jag har blivit lite nyfiken på Anne Perry de senaste dagarna (nån som har läst henne?), men de hade ingen av hennes böcker. Men därifrån är (det alfabetiska) steget inte långt till Ian Rankin, som jag också gärna vill läsa. Men vilken del är nu först. En snabb titt på insidan av pärmen gav sken av att det var "Fleshmarket Close", så den välde jag. Senare upptäckte jag att den verkligen inte var först, utan en av de allra nyaste. På insidan av pärmen var böckerna avbildade i en helt konstig ordning, baklänges på den främre sidan, och på den bakre sidan framlänges från den första - med några icke-Rebus-böcker längst ner. Tack för den då. :-p Nåja, jag får väl köpa "Knots & Crosses" (som verkar vara först på riktigt) och förr eller senare kommer jag väl fram till del sexton i serien ... Orkar inte åka in och byta boken.

Hur viktigt är det att läsa Rebus i ordning? Nån som har en åsikt?


De andra tre? Jo, följande:

Richard Dawkins - "Illusionen om Gud"
Pelle Sandstrak - Mr Tourette och jag"
Nancy Huston - "Livslinjer"

Det var "Livslinjer" som jag plockade till mig först. (Och sedan är det lika bra att ...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar