fredag 7 augusti 2009

Faktoider


Faktoider
av Peter Olausson

Den här boken hade jag med på en kort Danmarkstur med föräldrar och syster, för den händelse att jag skulle hinna läsa ut "Flickan som lekte med elden". Eftersom jag var sjuk och min syster jättesjuk under resan så blev det en del dödtid i den hyrda stugan, och ja, jag hann läsa ut Stieg Larsson-boken.

En faktoid är något som ser ut att vara fakta, och som folk ofta tror eller antar är sant, men som i själva verket inte är det. Det kan bero på en missuppfattning någon gång för länge sedan, och sedan har det spritts som en sanning. Boken baseras på http://www.faktoider.nu/. Man kan alltså läsa innehållet där också, och ofta kanske det är mer uppdaterat där. Fast det är svårare att ta med på semestern än vad pocketen är. :)

Rolig läsning. Ibland är faktoiderna sånt som jag trodde var sant, ibland sånt som jag redan hade hört inte var det. Några faktoider hade jag aldrig hört talas om. Det verkar annars som om det ofta är saker som alla känner till. Eller tror sig känna till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar