måndag 29 december 2003

Bäst i maj 2003



I maj läste jag visst mycket som var bra. Hela sex böcker var bäst. :)

Först ut var Inger Edelfeldts "Betraktandet av hundar". Hennes böcker är ju nästan alltid bra. Ragnar Kalmén har just råkat ut för något sorts sammanbrott. Det hela var mycket pinsamt. Nu försöker han beskriva vad som ledde fram till sammanbrottet. Mycket bra bok, trots att huvdpersonen/berättaren är riktigt osympatisk.

"Kurt quo vadis?" av Erlend Loe har jag skrivit om förr.

Läste om de fyra första Harry Potterböckerna. Allihop är bra, men "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban" (nummer tre i serien) är min absoluta favorit. Tror inte jag behöver skriva nåt om handlingen. :)

Lemony Snickets serie om de föräldralösa syskonen Baudelaire skrev jag om i min apriltext. I maj läste jag del 3 och 4 i serien, "Den sorgsna sjön" (i vilken barnen får bo hos en släkting som är rädd för allt och som älskar grammatik) och "Det sällsamma sågverket" (i vilken barnen får slita hårt på en annan släktings sågverk). Skojiga böcker.

En annan väldigt rolig bok var Knut Nærums "Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen". Det är alltså en norsk litteraturhistoria, fast inte en särskilt seriös en. Alla utsagor är väl inte helt sanna, boken är nämligen skriven efter principen "Sjekk aldri en god historie". Den är kul även om man inte känner till alla författare som nämns (det gör inte jag).

- Bäst i januari
- Bäst i februari
- Bäst i mars
- Bäst i april

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar