onsdag 17 december 2003

Bäst i februari 2003



Den bästa romanen jag läste i februari i år var utan tvekan Jan Kjærstads "Forføreren". Men den har jag ju redan skrivit om - här!

"För fin för denna världen" av Daniel Ahlgren är den första boken om Helena i "The girl who never fick nån post". Jag lånade dem på biblioteket och då blev det i fel ordning. Fast det gjorde inte så mycket. Jag tycker att "The girl who never fick nån post" är den bättre av de båda, men "För fin för denna världen" är nästan lika bra (bra i det här fallet betyder jättejättebra, okej?). Helena har väldigt dåligt självförtroende och känner sig misslyckad. Samtidigt vill hon inte vara som alla andra. Hon vill inte dricka varenda helg och sånt som de flesta andra gör. Hela det här seriealbumet utspelar sig under ett cafébesök, där Helena sitter och pratar med sin bästis My och senare med några "tuffa" skolkompisar.



Ett annat bra seriealbum som jag läste i februari var "Hey Princess" av Mats Jonsson. Det handlar om när han flyttade till Stockholm och började röra sig i innekretsar. Och om alla tjejer han har haft mer eller mindre (eh, oftast mindre, verkar det som) lyckade relationer med. Och så är det roligt också. :)

Läste även en pytteliten bok med urval ur Herodotos (Herodotus? Jag har sett båda stavningarna.) historia, och jag skulle gärna vilja läsa hela. Har för mig att den kom i svensk nyutgåva häromåret. Den lilla bok jag läste var på engelska. Den skrevs på 400-talet f. Kr. och handlar om djurliv, gamla kungar och drottningar, hur man mumifierar folk, kända slag och annat kul. Extra kul var förstås att huvudpersonen i "American Gods" höll på och läste i den (alltså hela boken, inte ett urval som det jag läste). Det var därför jag läste den just då.

- Bäst i januari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar