tisdag 2 december 2003

Norska serier



Kristin och JP handlar seriealbum åt mig när jag fyller år. Snällt. :)

"Kebbelife" av Mette K. Hellenes handlar om väninnorna Mette och Vanessa (som är baserade på, eller åtminstone döpta efter, författaren och en väninna) som rör sig i norska konstnärskretsar. De tycks inte ha några sociala talanger att tala om och har en tendens att göra bort sig eller bli ovänner med folk. Ibland är det kul, men albumet känns väldigt ojämnt. En del episoder tycker jag inte alls är roliga. Inte för att seriealbum måste vara roliga, men jag tror att det är meningen att det här ska vara det. Men det finns tydligen folk som har precis den här sortens humor, för på mao.no var det folk som hade gett "Kebbelife" högsta poäng.

Så var det "Propaganda!" av Christopher Nielsen. (Albumet gick inte riktigt in i min scanner, så bilden här ovanför är lite, lite avklippt i kanterna.) Det är en samling serienoveller som handlar om t. ex. alkohol, klasskillnader, abort och viktproblem. Eller litteraturens dåliga inflytande på ungdomen. Det blir gärna absurt. Jag gillar det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar