tisdag 23 december 2003

Bäst i april 2003



Ja, men det här har jag ju tid med just nu. :)

Få se, bäst i april...

Jo, jag läste Stephen Kings "Den gröna milen", den som det gjordes en bra film av. Kortfattat är handlingen att en gammal man ser tillbaka som sin tid som fångvaktare på "den gröna milen", som man kallade avdelningen för dödsdömda fångar på fängelset där han arbetade. Speciellt minns han John Coffey, en gigantisk och svagt begåvad svart man som dömts till döden för mordet på två små (vita) flickor. Men John Coffey har speciella gåvor, och frågan är om det verkligen var han som begick mordet. Det är inte precis fint att läsa Stephen King, men han har faktiskt skrivit många bra böcker, t. ex. denna. Den här kom förresten först ut som en serie på sex tunna böcker och sedan i samlad utgåva. Jag läste de tunna böckerna. :)

Jan Kjærstads "Erobreren" läste jag också i april, och jag har redan nämnt att jag tyckte om den och de andra böckerna i trilogin.

"Coraline" är en barnbok som passar för alla vuxna också. Skriven av en av mina favoritförfattare, Neil Gaiman. Coralines föräldrar har inte alltid tid för henne. När de flyttar in i ett ny lägenhet hittar Coraline en dörr som leder till en nästan likadan lägenhet, fast med mycket mer spännande saker i. Det finns även nästan likadana föräldrar i den, och mamman vill väldigt gärna att Coraline ska stanna hos henne... Läskigt. :) Man ska köpa den amerikanska utgåvan, för den är illusterad av Dave McKean. Den brittiska har inga illustrationer. Den svenska har Dave McKeans omslag, men inga illustrationer inuti boken. Dåligt gjort.

Ett par andra bra barnböcker var de båda första i Lemony Snickets (vaddå pseudonym) serie om de tre syskonen Baudelaire. Den första boken börjar med att de förlorar sitt hem och sina föräldrar i en brand, och de tvingas bo hos sin släkting greve Olaf. Han vill åt barnens förmögenhet till varje pris och behandlar dem mycket illa. De lyckas undkomma honom till sist, men han är fortfarande på fri fot. Sedan följer varje bok samma mönster. Barnen får bo hos en ny excentrisk släktning och den elake greve Olaf försöker döda dem och ta deras pengar. De här böckerna är oerhört roliga! Sättet de är skrivna på är verkligen hur kul som helst. Läs läs läs! På den officiella hemsidan kan man få en aning om vilken stil böckerna går i. De båda första (alltså de jag läste i april) heter "En olustig början" och "Reptilrummet". Det ska bli tretton stycken totalt (så klart!). Tror det finns tio på engelska hittills. Sex stycken finns på svenska.

- Bäst i januari
- Bäst i februari
- Bäst i mars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar