fredag 5 december 2003

Oberkanakengeil


Oberkanakengeil
av Osman Engin

Den här boken fick jag i födelsedagspresent av min kompis "Sommarregn" i Bremen. Osman Engin är en satiriker från Bremen. Han är född i Turkiet, men kom som tolvåring till Tyskland.

Huvudpersonen i den här boken heter också Osman Engin, men han är inte samma person som författaren. Bok-Osman är en turkisk gästarbetare som har levt i Tyskland i 30 år. Han har fru och fem barn, de äldsta är vuxna och den yngsta är sådär 6-8 år. Osman och familjen råkar ut för diverse dråpliga situationer i de i stort sett fristående kapitlen (det är sällan det finns någon koppling mellan kapitlen, förutom att det handlar om samma familj). Det ska vara satir sägs det, men jag tycker att satir borde vara betydligt elakare än det här. Det värsta som sägs här är väl att när det är inbrott i Osmans källare ett stort antal gånger så arresterar polisen hellre Osmans turkiske vän än den tyske knarkaren som faktiskt erkänner inbrotten. Annars avhandlas mest saker i stil med att familjen ser för mycket på TV och att Osmans fru klagar på honom. Hur många gånger har man inte läst nåt sånt? Men boken är ganska kul ändå, och jag har säkert lärt mig flera tyska ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar