måndag 15 december 2003

Blod är tjockare än vatten


Blod är tjockare än vatten
av Astrid Trotzig

Astrid Trotzig och hennes syskon är alla adopterade från Sydkorea. I "Blod är tjockare än vatten" skriver hon nästan i dagboksform ned sina tankar kring att vara adopterad, att inte veta någonting om sina första månader och inte se likadan ut som alla andra. Hon reser också till Sydkorea, för första gången, tycker hon, och skriver om sina upplevelser där. Där ser hon ut som alla andra, men hon förstår inte språket och känner inte till landet.

Jag har läst den här boken en gång tidigare, troligen 1996 när den gavs ut för första gången. Jag hade för mig att jag tyckte att den var bra då, så när jag såg den som En bok för alla så köpte jag den. Den var fortfarande bra, men de detaljer jag fäste mig mest vid förra gången kom jag ju ihåg, så det blev liksom inget nytt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar