söndag 6 april 2008

Lästrio: Geografiska platser

Den andra Lästrion handlar om platser. Nämligen:

Vilka är dina tre favoriter bland skildringar av olika geografiska platser - och vad har du själv för relation till platsen?

Det här kan man ju tolka på olika sätt. Är det en bok som man gillar, och där man tycker att platsen det utspelar sig på är särskilt väl beskriven, eller är det en särskild plats som man gärna läser berättelser ifrån? Jag tänkte först skriva om den sistnämnda varianten (eh, England är aldrig fel, och...), men det finns inte så många platser som jag måste läsa allt om.

Så istället fick det bli böcker där man helt plötsligt känner igen sig. "Men där har jag ju varit!" Jag har inte rest så mycket, och kommer inte från någon större stad från början, så det händer inte så ofta. Det måste vara tacksamt att komma från Stockhom t.ex., för det finns många böcker som utspelar sig där. Jag bor i Göteborg, och tycker inte att det finns särskilt många böcker som utspelar sig här. (Någon som har några bra Göteborgstips?) Från början kommer jag från Halland, och där verkar knappt några böcker utspela sig. (Ge mig gärna tips på Hallandsböcker också. Ingrid Kampås är noterad redan.)

Det här är alltså inte favoritböcker egentligen (fast några är bra), utan snarare böcker där jag tyckte att det var roligt att jag kände till platserna.

1. "Skatten på Eneskär"
Utspelar sig i Varberg och på Getterön, och var populär att läsa inför studiebesöket på Varbergs fästning när jag gick i skolan. Annars är den väl en rätt medelmåttig barn/ungdomsdeckare från 1950. Läs mer här.

2. "Busters öron"
Runt halva boken utspelar sig i Frillesås, som ligger nära mitt jobb, och inte så väldigt långt ifrån byn där jag är uppvuxen. Jag har inte varit så mycket där men jag åker igenom ett par gånger i veckan, och en gång höll jag en kompis sällskap när hon var barnvakt hos en familj hon kände i Frillesås. Jag har dessutom hyrt film på macken, varit i butiken där de sålde bilklädslar (eller vad det nu var, det egentliga ärendet att åka dit iaf) och krimskrams, samt tagit tagit bussen därifrån otaliga gånger. (Det är en av Västtrafiks sydligaste utposter, så om jag ska åka kollektivt från Göteborg hem till mina föräldrar så är det mycket billigare att ta Kungsbackapendeln + buss till Frillesås än att åka med SJ till Varberg. Fast någon måste förstås hämta/lämna mig i bil i Frillesås.) Läs mer här.

3. Anita Eklund Lykulls böcker
Jag har bara läst 2 stycken, men de utspelade sig i alla fall i Kungsbacka (maskerat som Prinsbacka) och Göteborg. Jag har fått för mig att resten av hennes böcker utspelar sig i samma trakter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar