lördag 5 april 2008

Lästrio: Deckarhjältar/hjältinnor

Jag lyckades ju aldrig börja delta i den berömda Malins bokfemma, trots att jag har tänkt på det. Och nu är den ju nedlagd... Men i stället har Petra på En annan sida dragit igång något hon kallar Lästrion. Den första är från förra veckan och här är frågan:

Vilka tre deckarhjältar/hjältinnor är dina favoriter!

Det får mig ju att inse dels att jag borde byta ut pollen här i bloggen (nu har jag undrat i över ett år vilka som är er favoritbrottsutredare), dels att jag inte läser sååå himla mycket deckare. Jag läste många deckare när jag var yngre, men det är lite svårt att komma ihåg vilka hjältar jag tyckte bäst om, så här 10-15 år senare. Men det får bli följande:

1. Thomas Lynley och Barbara Havers
Jag har läst om de här två sedan jag gick på högstadiet, och de lite äldre böckerna har jag läst många gånger. Jag tycker att de på ett sätt har tappat lite, och senaste boken är inte ens en deckare (och innehöll mycket lite av Lynley, Havers, Nkata m.fl.), men jag gillar att huvudpersonerna får ta så mycket plats och dessutom utvecklas. I de äldsta böckerna åtminstone, så var det ofta som att det aktuella mordfallet speglade något som någon av huvudpersonerna gick igenom. Elizabeth George har sagt att nästa bok kommer vara en mer traditionell deckare.

2. Maureen O'Donnell
Huvudpersonen i Denise Minas Garnethill-trilogi är inte alls polis, som så många andra deckarhjältar. I stället blir hon inblandad i en härva där hon tvingas skipa rättvisa på egen hand, får väldigt allvarliga problem och utvecklar rejäla och oglamourösa spritproblem. De här böckerna kan jag tänka mig att läsa om. Men först vill jag läsa den pågående Paddy Meehan-serien av samma författare. Har ägt den första delen i över ett år, men det har inte blivit av att läsa den än. Jag borde verkligen göra det snart.

3. Konrad Sejer
Polisen i Karin Fossums deckare. Han tar inte särskilt stor plats egentligen, men han verkar sympatisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar