onsdag 9 april 2008

Lästrio: Historiska skildringar

Veckans Lästrio handlar om historiska romaner, helt enkelt: Vilka är dina tre bästa historiska skildringar?

Historiska romaner läser jag ju många av, tänkte jag, men vid närmare eftertanke var det nog mer när jag var yngre. Det blev ändå ett så stort urval att det var svårt att välja ut bara tre. Jag skulle säkert kunna göra minst tre såna här listor. :) Just nu håller jag t.ex. på att läsa en historisk roman som verkar bra, men eftersom jag är långtifrån klar med den kan jag ju inte ta med den här i listan. I tidsordning:

1. Mary Mackeys serie om Marrah

Jag måste ju ha med en favorit från tonåren, eller hur?

Det här är en serie som utspelar sig i Europa under förhistorisk tid. Det var väldigt länge sedan jag läste den, men jag minns att jag tyckte att den var mycket bättre än de mer kända och populära serierna om Ayla (Jean M. Auels serie som jag gav upp en liten bit in i del tre, den mammutstora "Mammutjägarna") och Chagak (som skrevs av Sue Harrison), som ju båda var rätt tråkiga. De här böckerna är mycket roligare att läsa.

Marrah-serien (jag vet inte om serien har ett namn i sig) handlar om konflikten som uppstår när fredliga, modergudinnedyrkande jordbrukarfolk möter ett krigiskt stäppfolk som dyrkar en manlig himmelsgud. Huvudpersonen Marrah tillhör ett jordbrukande folk från Bretagne, men hennes mor kommer långt österifrån. Modern drömmer om hemska varelser (män till häst, något hon aldrig har sett i verkligheten) som hotar hennes gamla land, och Marrah och hennes bror beger sig iväg för att varna moderns folk. Med sig har de också Stavan, en man som Marrah har räddat ur havet. Här har vi förstås en kärlekshistoria, och Stavan tycker inte direkt att Marrahs folk har otrevliga seder. I motsats till hans eget folk är de livsnjutare och har alla är mycket lyckligare än vad han är van vid. Men han vill ändå till sitt eget folk, som är ett krigiskt ryttarfolk, för att tala om att han lever och så. Inte smart.

Serien består av tre böcker, "Året då hästarna kom", "Hästarna vid porten" och "Våreldar". Den sistnämnda har jag för mig handlar mycket om generationen efter Marrah.


2. "From Hell" av Alan Moore, tecknat av Eddie Campbell

Ett väldigt långt, detaljerat och mörkt seriealbum om Jack the Ripper. Det ligger till grund för filmen med samma namn, men har en annorlunda och mer invecklad historia. Och är bättre, förstås. Det måste ligga mängder av research bakom (sist i albumet finns tiotals sidor med fotnoter). Alan Moore för fram en teori om vem Jack the Ripper var, men det är egentligen inte det som är viktigt, utan det handlar snarare om myten.

3. Elsie Johanssons Nancy-trilogi

"Glasfåglarna", "Mosippan" och "Nancy". Dem har väl alla läst redan? :-) Det börjar bli ett tag sedan jag läste böckerna, jag borde kanske läsa om dem. Lyssnade på "Glasfåglarna" som kassettbok för några år sedan, och kom på igen hur bra den boken är.

Om man mot förmodan inte har läst böckerna så bör man göra det. De handlar om Nancy, som växer upp i en fattig familj på 30- och 40-talen. Hmm, jag kommer faktiskt mer ihåg stämningen än handlingen. Men bra. Läs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar