torsdag 13 juli 2006

Alvesang


Alvesang
av Trude Brænne Larssen

"Alvesang" börjar precis vid den dramatiska händelse som den förra boken, "Bortført", slutade med. Rime har dödat en man och är svårt chockad av det. Att döda är emot allt vad hon står för. Som läkekunnig har hon alltid hållit livet heligt. Men det finns två män som är måna om att skydda henne, den ene är hennes älskare och den andre, Varg, hennes släkting. De vill gömma undan både liket och Rime, och hon låter det ske.

Men jarlen känner tydligen till Rimes släktskap med Varg, för han använder honom för att få tag i Rime. Det är inte bara dråpet det handlar om utan även Rimes hemlighet, den som jarlen vill ha och som hon inte kan ge. (Jag försöker att inte avslöja för mycket här.)

Titeln syftar på att både Rime och Varg har förmågan att höra alvernas sång, och vid Rimes gömställe är den varnande och hotfull. Deras närvaro uppskattas visst inte.

Jo, Rimfrost är en spännande serie men jag undrar om det bara ska handla om att jarlen förföljer och plågar Rime. Hoppas inte. :) Om bara min syster blir färdig med den tredje boken nån gång så ska jag läsa den. Eftersom jag har läst Ulveøyne, serien om Rimes mor, så är det åtminstone en sak som jag kan tänka mig kommer hända. På något sätt. Dessutom undrar jag hur det kommer gå för Rimes följeslagare, den friköpta trälen Keiti, som egentligen bara är ett barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar