söndag 2 juli 2006

Tussis nya klasskamrat


Tussis nya klasskamrat
av Ester Ringnér-Lundgren

Sista boken i Tussiserien (jag har alla utom en, nämligen del två, "Tussi i skolan"). Det börjar en ny flicka i klassen och hon är sådär äckligt perfekt. Dessutom blir hon kompis med Tussis bästis Kajsa-Lena! Så Tussi och Kajsa-Lena blir ovänner. Lyckligtvis tröttnar Kajsa-Lena snart på den nya flickan, och hon och Tussi blir vänner igen.

När äpplena utanför sommarstugan ska plockas får Kajsa-Lena följa med, för hon vill ju gärna se Tussis och Noras (Nora är en av Tussis kompisar på landet) lekstuga. Och så plockar de frukt och bakar en tårta, Tussi berättar en spökhistoria och Nora tappar bort sin medaljong. Men allt slutar lyckligt. Så klart.

Jag hittade en länk till Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren. Inte för att jag har några planer på att gå med, men det är ju en kul idé. :) Där läste jag mig också till att det inte alls är Ester Ringnér-Lundgren som ligger bakom pseudonymen Lotta Vik (författare till Nickan-serien), utan hennes dotter Gunilla. Intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar