torsdag 14 juli 2005

Vid bergets långa breda fot


Vid bergets långa breda fot
av Eva Lindström

Ugglan Janne, samme Janne som var med lite i "Min vän Lage", är nu innehavare av en grillbar. Det är hemskt mycket att göra där. Janne blir alldeles trött och så får Lilly, som är anställd på grillbaren, sköta det mesta. En dag kommer det in en kund med gitarr och sjunger några sånger. Janne blir eld och lågor. Han vill också spela och sjunga.

Det är ganska roligt att det inte finns någon sensmoral av typen "och sen förstod Janne att han måste sköta sitt jobb, hur skulle det annars se ut?". Nej, Janne struntar i jobbet, Lilly slutar och sen när det kommer en turistbuss så är det inte öppet på grillbaren. Slut.

Egougglan Janne verkar vara väldigt påfrestande för sin omgivning måste jag säga. Jag skulle också blivit förbaskad på honom om jag var Lilly och han gjorde ju sig dessutom ovän med Lage i den andra boken. Och Janne är lika glad ändå. Lite udda egentligen. Inte som man förväntar sig.

Jag gillar bilderna. :) Känner igen Eva Lindströms stil, från Kamratposten tror jag.

Det är många böcker att skriva om nu. Var hemma hos mina föräldrar förra veckan och då var jag slö med uppdaterandet. Men nu är det bara två böcker kvar i utlästa högen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar