tisdag 26 juli 2005

Då kör vi då, Lotta


Då kör vi då, Lotta
av Merri Vik

Nu har jag en komplett Lotta-samling! Jag fick den här boken i namnsdagspresent av mina föräldrar. Undrar vad de betalade för den. Det är nämligen så att medan de flesta Lottaböcker inte är så värst dyra så finns det ett par stycken som kan komma upp i åtskilliga hundralappar på auktionssajterna. Det är därför jag inte har skaffat mig "Då kör vi då, Lotta" tidigare. Jag har gått runt och hoppats att jag skulle hitta den för en tia på loppis, men den chansen är väl inte så stor...

Men nu har jag alla böckerna. Lycka! (Och jodå, det finns fortfarande andra böcker att leta efter på loppis. Det slutar jag nog aldrig med.)

"Då kör vi då, Lotta" utspelar sig direkt efter "Lycka till, Lotta!", i vilken Lotta och Paul äntligen blev gifta. (Äntligen förresten... De är inte särskilt gamla, men Lotta bestämde ju sig för Paul redan i fjortonårsåldern.) Det har bara gått ett par veckor sedan bröllopet, men nu måste Paul tyvärr åka till Kina med jobbet. Ska Lotta behöva sitta alldeles ensam? Så klart inte! Hennes bästa kompis Giggi kan behöva en paus från pluggandet så här på sommaren och tillsammans åker de iväg på en bilsemester genom halva Sverige, med en avstickare till Köpenhamn. Precis som i the good old days. Och eftersom det är Lotta och Giggi som är i farten så råkar de ut för en massa små äventyr och lustigheter. På omslagsbilden är t.ex. en ko i full färd med att smaska i sig Giggis shorts. Det kanske inte är det värsta som kunde hända, men bilnycklarna ligger ju i fickan!

Nån gång ska jag läsa alla 47 böckerna i ordning. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar