måndag 25 juli 2005

Skrotnisse


Skrotnisse
av Jan Lööf

Jag har för mig att den här bilderboken var en av min brors favoriter när han var liten. Den handlar om Kalle, som ska bo hos farbror Nils, kallad Skrotnisse, medan hans föräldrar är på semester. Kalle gillar att vara hos Skrotnisse, för därfinns så mycket grejer och alltid händer det nåt. Nu har Skrotnisse t.ex. planer på att bygga en hjulångare och åka till Afrika med sin mystiske vän gubben Kvarnsten. Detta ska ske efter Kalle har åkt hem till sina föräldrar, men han kan ju inte missa en sån chans! Han måste ju bara smyga med ändå. Fast resan går inte helt som planerat...

Kul bok, speciellt bilderna. Dem tycker jag om. :) Det finns en TV-serie om Skrotnisse också, men där är personerna lite annorlunda och det är en helt annan, mycket mer invecklad, handling. Det är Jan Lööf som ligger bakom den också men det verkar vara en vidareutveckling av boken snarare än en filmversion. Den finns på dvd och nu fick jag ett plötsligt behov av att äga den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar