lördag 9 juli 2005

Paradistorg


Paradistorg
av Ulla Isaksson

Jag har inget minne av att ha hört talas om Ulla Isaksson innan jag läste om "Paradistorg" hos Johanna, men det verkar som om hon är (var) ganska känd. Fast så konstigt är det kanske inte. Hennes sista bok kom ut 1994 och då var jag inte så intresserad av böcker. Jag läste visserligen mycket redan då, men det enda sättet jag kunde se vilka böcker som kommit ut var att gå till bokhandeln eller titta i hyllan med nya böcker på biblioteket. Då fick man inte samma överblick som nu när man bara surfar runt på sina favoritboksidor på internet.

"Paradistorg" är från 1973 och utspelar sig i vad som borde vara en sommaridyll. Paradistorg är namnet på släkten Wiiks sommarställe. Läkaren Katha bor i det stora huset och rumtomkring bor resten av klanen, Kathas vuxna döttrar med familjen (den ena har man och barn, den andra en oäkta dotter och just i år även en pojkvän), Kathas bror och hans familj, och så hennes gamla föräldrar. Dessutom bor det ett äldre par i närheten, hon hjälper till i huset (ett jobb hon ärvt efter sin mamma) och han arbetar i trädgården. Trevligt värre. Men just det här året verkar det som om allt elände i omvärlden har trängt in i Paradistorg. Speciellt handlar det om aniaramänniskorna, en ny sorts människa som är känslokall, egoistisk och gärna tar till våld, och som skapas av samhällsklimatet. Kathas bästa vän har blivit som besatt av de här tankegångarna och vill göra världen uppmärksam på faran, och Katha har svårt att släppa de här tankarna även om hon helst vill koppla av och njuta av sommaren.

Det blir faktiskt lite väl mycket elände och "vart är världen på väg?" i boken. Speciellt när man ser det så här på mer än trettio års avstånd. Världen har inte gått under än liksom. Det jag tyckte var intressantast är hur det var på 70-talet, vilka värderingar folk hade och allt sånt. Själv har jag i stort sett inga minnen av det årtiondet.

"Paradistorg" fick mig förresten att tänka på Agnes von Krusenstjernas böcker om fröknarna von Pahlen. Det är det här med att det är en massa folk med invecklade familje- och vänskapsband och fina hus på landsbygden. Dessutom finns det i båda fallen en otrevlig människa som bara verkar vara ute efter att förstöra för de andra.

Camilla har också läst "Paradistorg" alldeles nyligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar