lördag 23 juli 2005

Ragnarök och Snow Drop



Ragnarök del 1: Profetians afton
av Myung-Jin Lee

Snow Drop del ett
av Choi Kyung-Ah

Ännu ett svenskt förlag (B. Wahlströms) har hoppat på mangatrenden, fast om man ska vara petig så bör väl de här serierna kallas manwha. De är koreanska, inte japanska. Ragnarök och Snow Drop är de båda första serierna som lanseras av fölaget, men det ska bli fler. De båda första delarna i serierna kom ut samtidigt, men jag köpte bara de första till att börja med. Man vet ju aldrig hur de är.

Ragnarök är som namnet antyder inspirerad av nordisk mytologi. Fast det är inte så att de gamla sagorna återberättas eller nåt sånt. Fenris Fenrir är en häxmästarinna som letar efter den pånyttfödde Balder. Med hans hjälp vill hon utlösa Ragnarök. Hon motarbetas av valkyriorna, som på gudarnas uppdrag vill förhindra Ragnarök. Eller nåt sånt.

Och så dyker det bl.a. upp en ung kvinnlig tjuv (som kallar sig skattsökare) och en man med ett blodtörstigt svärd (det vilar en förbannelse över det, han måste fortsätta döda människor tills svärdet har fått blod från den människa det letar efter). Jag vet inte riktigt vad alla har med varandra att göra, det bara presenteras nya karaktärer hela tiden. I slutet är alla i eller på väg till samma stad så det kanske kommer bli lite klarare i nästa del. Men de får klara sig utan mig, jag fastnade inte för den här serien.

Snow Drop kommer jag däremot åtminstone köpa en del till av. Sen får jag se om jag fortsätter läsa eller inte. Här handlar det om relationer och sånt och jag är tydligen mer intresserad av det än av strider. :)

So-Na (tjej) och Ha-Da (kille) har känt varandra länge länge. För ett antal år sedan slutade båda gå till skolan och fick hemundervisning istället, men nu har deras pappor övertalat (läs tvingat) dem att börja igen. So-Na slutade skolan för att hon var deprimerad. I baksidestexten står det nåt om en traumatisk händelse, kanske har det något med hennes mammas död att göra. I vilket fall som helst har hon varit hemma och skött växterna i sin mammas växthus. Växthuset är mycket viktigt för henne. Ha-Da är väl mest lat eller nåt. Han har väldigt lätt för att få folk att se upp till honom och vilja vara hans vänner. Men han blir genast ovän med en kille i klassen, snygge Hae-Gi med modelljobbet. Kanske för att So-Na verkar vara så fascinerad av honom. Men att bli vän med Hae-Gi är inte så lätt. Om han ö.h.t. har en åsikt om So-Na så är det att hon är rik och bortskämd. Själv måste han jobba för pengarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar