söndag 5 september 2010

Matilde


Matilde
av Denise Rudberg

Fristående fortsättning på "Jenny S". Har jag förstått saken rätt så skriver Denise Rudberg i trilogier, där böckerna inte direkt måste läsas tillsammans men har en del personer gemensamt. Jenny i förra boken blev ihop med en man som alltså är Matildes ex-make, som hon fortfarande är god vän med. Tredje boken heter "Åse", och Åse är Matildes syster som är med en del även i den här boken.

I alla fall ... I början av boken känns Matilde inte så himla intressant. Allt är bara frid och fröjd. Hon är skild, men lyckligt skild, har två fina döttrar, gott ställt, mysigt hus, ordentliga matvanor, stil, utseende, status, vänner ... Hon har även ett hemligt projekt. Hon har alltid haft författardrömmar och för omkring ett år sedan upp sig från jobbet för att försöka skriva en roman. (Hon har ju råd att inte jobba.) Men så händer det en del saker och Matildes liv blir mycket mer besvärligt på flera fronter. Tillsammans med stressen över att inte få svar från förlagen som hon har skickat sitt bokmanus till så blir det för mycket för Matilde ...

Jag tror att jag gillade "Jenny S" bättre, men det här var ju också ganska kul att läsa. Säkert roligare om man känner till Stockholm lite bättre än vad jag gör, eftersom det är en del om olika uteställen och butiker och områden. Matilde besökte Oslo också (hon är egentligen norsk, och hennes föräldrar och systrar bor där), men då var hon inte runt i stan lika mycket. Men de platser som nämndes där har jag i alla fall ett hum om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar