tisdag 3 oktober 2006

Fröken Sprakfåle


Fröken Sprakfåle
av Lisa Eurén-Berner

Det står copyright 1953 i mitt exemplar, men det verkade lite konstigt. Nu har jag kollat upp det och boken gavs ut för första gången 1932, så 1953 var nog bara min upplaga. Sprakfåleböckerna är i alla fall svenska flickboksklassiker som jag inte har läst. Utom första delen nu då. Men jag har kommit över hela serien för en relativt billig penning (de flesta kostade väl 10 kr/styck på loppis och så fick jag komplettera lite på Tradera) så här ska läsas fler. Jag vet inte om första delen var så himla bra egentligen, men kul att ha läst boken och den var dessutom väldigt snabbläst.

Inga-Maja Bergman är en norrbottnisk flicka på fjorton år. Hennes bästa kompis Kärres kusin Margit Palm, som är lite äldre än Inga-Maja och Kärre och alltid ska vara så märkvärdig, skriver dagbok och det vill Inga-Maja också göra. Inte för att härma Margit alltså, kanske snarare för att Margit påstod att så unga flickor inte har några upplevelser att skriva om. Det tycker Inga-Maja visst att hon har och hon börjar skriva ner olika händelser som hon kommer ihåg, även om Kärre menar att det inte är en dagbok utan mer en riktig bok då.

(Sprakfåle betyder nåt i stil med "ung livlig häst" om någon skulle undra.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar