måndag 11 juli 2005

Tokyo Mew Mew 6


Tokyo Mew Mew 6
av Mia Ikumi och Reiko Yoshida

Det här är den näst sista delen i mangan Tokyo Mew Mew, men det kommer även ges ut en fortsättning i två delar, som sägs vara fristående från den första serien - Tokyo Mew Mew à la mode (eller nåt sånt). Den är jag ganska tveksam till om jag kommer köpa. Den här serien är inte speciellt bra, bara lite gullig. I den här delen får man reda på en mystisk figurs rätta identitet och jag antar att det börjar dra ihop sig till en lösning på alltsammans.

Det är rätt dumt att huvudpersonen Ichigo får allt utrymme. Hon är ledaren för en grupp superhjältinnor som fått sitt DNA sammanblandade med olika utrotningshotade djurs. Det är mycket om hur Ichigo förvandlas till katt vid olämpliga tillfällen och om hennes förhållande till pojkvännen Masaya, fienden Quiche m.fl. Men de fyra andra Tokyo Mew Mew-tjejerna försvinner nästan. De är bara med i strider och ibland kan de stå för nåt komiskt inslag. Jag hade gärna velat läsa mer om vad de råkar ut för i sin vardag. Har inte de några problem med att de förvandlas när de inte vill och sådär? Varför hr författarna skapat en massa karaktärer som de inte använder?

Förutom några kapitel Tokyo Mew Mew ingår även en helt annan serie i pocketen. Den handlar om en överbeskyddad flicka som för första gången har vågat smita ut ur familjens sommarhus, och om en pojke hon möter i skogen. Jag tror nog att de här serierna egentligen passar bäst för samma åldersgrupp som läser typ Min häst (om den tidningen fortfarande finns). Bonusserien påminner om den sortens serier - fast utan hästar. Men med fåglar.

Läs om del 1, del 2, del 3, del 4 och 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar