fredag 17 augusti 2012

Tretton vid bordet


Tretton vid bordet
av Agatha Christie

Min syster och jag har en excellista där vi kryssar i vilka böcker ur "1001 böcker du måste läsa innan du dör" som vi har läst. Bara som en kul grej. Det är inte en tävling. Om det hade varit en tävling hade jag blivit diskad eftersom jag tjuvstartade och läste ett par av böckerna innan Malin föddes. Bland de 1001 böckerna finns bland annat tre av Agatha Christie. Två av dem visste jag med säkerhet att jag hade läst (efter att Malin föddes, men troligen innan hon lärde sig läsa - mer fusk från min sida!) men "Tretton vid bordet" lät inte bekant.

Jag har två kompisar som samlar på Christiedeckare, varav den ena bor i samma stad som jag. Och hon hade dubblett av "Tretton vid bordet"! Jag hade tänkt låna, men jag fick dubbletten. :)

Lord Edgware hittas mördad i sitt hem. Vittnen har sett hans fru, en berömd skådespelerska som han var separerad ifrån men vägrade skilja sig ifrån, gå in i rummet där han senare hittades. Vittnen, däribland Hercule Poirot, har också hört frun säga att hon måste bli av med sin man på ett eller annat sätt. De flesta anser dessutom att lady Edgware är helt amoralisk och absolut inte skulle tveka att mörda om det skulle gagna henne. Det verkar inte ens vara ett mysterium. Hon gjorde det.

Enda problemet är att lady Edgware samtidigt var på en middagsbjudning och bara lämnade bordet i någon minut. Det finns det också vittnen till. Hur kan det hänga ihop?

Som läsare tror man flera gånger att man vet vad som har hänt - men det visar sig att det vet man inte alls. Och det är ju precis det man vill ha ut av en Christie-deckare. Det här är en av de Poirotböcker som berättas av hans gode vän Hastings. Hastings låter sig alltid luras av mördaren och ofta har man själv blivit lurad på samma sätt. Typiskt!

Jag läste massor av Christie på högstadiet, men jag är ganska säker på att jag inte hade läst "Tretton vid bordet" tidigare. Även om det är svårt att minnas till exempel vem mördaren är och hur mordet gick till så borde jag ju ha kommit ihåg något av boken i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar