torsdag 30 augusti 2012

The Bible - The Biography


The Bible - The Biography
av Karen Armstrong

Jag tycker att det är lite intressant med religion och sånt, och en bok om hur de många böckerna i Bibeln (och Torahn) tillkom och hur de har lästs och tolkats genom tiderna lät helt perfekt. Och jag hade flera aha-upplevelser under läsningen. Eftersom jag inte alls är religiös så är jag inte särskilt insatt i hur de som faktiskt är religiösa läser Bibeln. Nu känns det som att jag har lite mer koll. Det är fortfarande något jag inte riktigt förstår. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men det är något i stil med "varför?". Jag får inte riktigt ihop redogörelsen för vem som skrev böckerna, i vilket sammanhang och hur de har förändrats och valts ut under tusentals år med att man ändå liksom tror på det. Trots att jag efter att ha läst boken har en lite annorlunda bild av vad "att tro" betyder. Jag ska fundera på det mer, så kanske jag får ihop det.

Armstrongs bok är inte skriven för en speciell grupp. Den är inte skriven speciellt för troende eller för att försöka omvända läsaren. Jag tror att författaren är för religion, men att det inte spelar så stor roll vilken religion det gäller. Dessutom är det här en saklig faktabok, och innehåller inte så många personliga åsikter från hennes sida förrän i epilogen, och även i kapitlet om nutiden, där fundamentalister av alla sorter kritiseras.

En sak jag gillar med boken är att den berättar om judendom och kristendom (av flera inriktningar) parallellt. Jag har en känsla av att när man läste om religion i skolan så tog judendomen slut när man kom fram till Nya Testamentet och katolicismen tog slut när man kom till Martin Luther. Tokigt av de andra att inte följa "vår" linje! (Min skola var kanske väldigt Svenska kyrkan-orienterad, jag vet inte hur andras religionsundervisning var. Det blev bättre på gymnasiet alltså.) Men i verkligheten var det ju inte så. Alla (inklusive andra kyrkor) fortsatte att utvecklas. Spännande att läsa om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar