söndag 26 augusti 2012

En smakebit på søndag (vecka 34)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag är det (så långt i alla fall) en riktig ovädersdag och då passar det väldigt bra att sitta inne med en bok. Läsecirkeln jag är med i har första mötet efter sommaruppehållet på onsdag, så jag läser sommarens läsecirkelsbok nu. Det är "West With the Night", Beryl Markhams spännande självbiografi om sin uppväxt, sina första år som hästtränare och sin flygarkarriär, allt i Kenya under 1900-talets första årtionden.

Det råder för övrigt delade meningar om det verkligen var Beryl Markham själv som skrev boken. När hon senare skulle skriva en annan bok så blev det visst bara skräp (den gavs inte ut).

Smakbiten kommer från ett av de kapitel som handlar om Markhams barndom. Hon är på besök på en annan farm där man har ett "tamt" lejon som går fritt.

It happened like this - as Bishon Singh told it;
"I am resting against the walls of the place where hay is kept and first the large lion and then you, Beru, pass me going toward the open field, and a thought comes to me that a lion and a young girl are strange company, so I follow. I follow to the place where the hill that goes up becomes the hill that goes down, and where it goes down deepest I see that you are running without much thought in your head and the lion is running behind you with many thoughts in his head, and I scream for everybody to come very fast.
(Beryl Markham, "West With the Night", s. 63-64)


16 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) har ikke hørt om henne men nå fikk jeg lyst til å vite mer. Tusen takk for boktips og ha en fin dag videre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant person. Jag tror inte man får veta allt i den här boken.

      Radera
  2. Jeg tror ikke jeg har hørt om denne forfatteren før. Takk for smakebiten, og ha en fin dag videre. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl erkänna att jag inte heller hade hört talas om henne. Det var en annan medlem i min läsecirkel som valde boken.

      Radera
  3. Takk for smakebiten på en ukjent bok! Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  4. Takk for smakebiten:) Spennende dame:) Ønsker deg en fin dag videre!:)

    SvaraRadera
  5. Afrika verkar ha haft en hel del starka kvinnor i början av 1900-talet. Inte heller jag har hört talas om denna tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst så mycket annat från den tiden och platsen. Hon var samtida med Karen Blixen i alla fall.

      Radera
  6. En fin og spennende smakebit! Det var både en ukjent bok og en ukjent forfatter for meg.
    Ønsker deg en fin søandag!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Vad roligt med en läsecirkel. Författaren och huvudpersonen var okänd för mig faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okänd för de flesta, inklusive mig, tror jag. :)

      Radera
  8. Helt okänd för mig, men den verkar spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var spännande. Jag ska skriva mer om den här i bloggen snart.

      Radera