fredag 10 augusti 2012

Revolt


Revolt
av Suzanne Collins

Jag tänker inte skriva så mycket om handlingen i "Revolt". Det är den sista boken i Hungerspelstrilogin och den som inte redan har läst den ska förstås få bli överraskad av vad som händer. Jag har tyckt om att läsa de här böckerna. Jag gillar spänningen, samhällskritiken (mest mot ett påhittat samhälle, men ändå) och svårigheten att skilja mellan de goda och de onda. Inte ens huvudpersonen Katniss kan ju kallas god. Hennes medtävlare (motspelare?) Peeta är kanske i stort sett god och osjälvisk, men allt Katniss gör är för sin egen och sina närmastes överlevnad. Hon är visserligen mycket villig att offra sig själv, men då är det för att rädda en familjemedlem eller en vän. Som i början av första boken, när hon tar sin systers plats i Hungerspelen.

Det är nog den första boken som är den bästa. När jag läste den andra, "Fatta eld", funderade jag på om den kanske var lite bättre, men nu när jag tänker tillbaka på hela serien så är det den första boken som är den allra bästa. Den är liksom jämnare, och intressant och spännande hela tiden. Kanske delvis för att världen är ny för läsaren. Jag tycker att de andra två har vissa partier där intresset är på topp och andra där det inte är så. Men man kan ju inte nöja sig med att bara läsa en av dem. Man måste ju veta hur det går! Dessutom är de andra böckerna inte heller dåliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar