onsdag 15 augusti 2012

Systrar


Systrar
av Åsa Lundegård, Anna Widoff och Lotta Kühlhorn

Något jag hittade när jag vandrade omkring på Komedianten (bibliotek etc. i Varberg). Det här är en bok med porträtt, både i ord och bild, av systrar i olika åldrar och konstellationer. Tvillingar och trillingar och halvsystrar och många systrar i stora familjer och familjer där det inte fanns fler syskon. Jag gillar att läsa de här ganska korta texterna om hur deras liv är och har varit, och hur relationen med systern eller systrarna är. Inte så att jag behöver köpa boken nu, men trevligt att läsa den.

Att boken är från slutet av 90-talet ser man väldigt tydligt på kläder och frisyrer. Och att en uppsättning systrar är en ung Linda Norrman Skugge och hennes lillasyster. De flesta av systrarna är vanliga okända människor, men det finns ett par kändisar med också. Jag tyckte att det var lite komiskt att den i särklass mest kända systern i boken inte var ett dugg känd på den här tiden (även om jag tror att föräldrarna är åtminstone lite kända), nämligen en tonårig Elin Nordegren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar