söndag 19 augusti 2012

En smakebit på søndag (vecka 33)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

 Jag läser en lite udda bok idag. Den har ingen handling. På något sätt kanske man kan säga att den är facklitteratur, men ändå inte. Den är skriven av en jourtelefonist hos en fransk organisation mot kvinnomisshandel. Hon skrev ner den inledande meningen i de samtal hon tog emot under sjutton år och boken består av ett urval av dessa meningar. Det är sida upp och sida ner av meningar som var och en målar upp en bild av en förfärlig situation.

Jag bara tar några rader från den sidan jag är på just nu:
Min man är inte direkt våldsam men han blir väldigt lätt arg
Min dotter och jag lever i skräck
Min man har varit våldsam sen jag fick reda på att han har varit gift förut
Min förra kille kom och ställde till skandal på mitt jobb
Nu har jag hållit mig långt hemifrån i två veckor
(Éléonore Mercier, "Han bara slog och slog", s. 36)

18 kommentarer:

  1. Høres ut som en tøff bok å lese,tungt tema, men ble litt nysgjerrig på denne. Kan ikke være enkelt å ta imot slike telefoner:) Takk for en veldig god smakebit:)Ha en herlig søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsvärd bok. Nej, kan inte vara lätt att jobba (eller vara volontär?) med det.

      Radera
  2. Uff, det hørtes ikke bra ut! Jeg mener; det var en bra smakebit men e veldig tragisk innhold! Det kan ikke ha vært særlig lett å ta i mot slike telefoner.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. De vet väl lite mer vad de ska säga än vad man själv skulle ha gjort, men det är så många av dem som känns som att det inte går att göra något liksom.

      Radera
  3. Må si som de andre her,smakebiten var bra og jeg ble nysgjerrig på boken.Høres ut som et tungt tema i boken og det kan heller ikke være lett å ta imot slike samtaler. Ha en fin dag videre:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan inte vara lätt att hålla på med det. Ganska speciell bok.

      Radera
  4. Det låter som en bok som kan väcka många jobbiga känslor när man läser. Intressant litterärt grepp! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte att det blev så jobbigt som man kunde tro. Kanske för att man inte fördjupar sig i varje fall. Det är mest mängden som känns överväldigande. Varje mening representerar ju ett fall.

      Radera
  5. Denne høres veldig interessant ut. Tungt tema. Takk for smakebiten, og ha en fin dag videre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men intressant. Det verkar så vanligt liksom.

      Radera
  6. Jag har hört talas om den här boken, men jag tror inte jag skulle klara att läsa den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte den blev så tung som man kunde befarat. Man får ju inte veta allt, mycket får man mest tänka sig. Och en del samtal är ju ändå hoppfulla.

      Radera
  7. Må være sterk lesing!
    Virker som en spesiell bok, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt speciellt sätt att skriva en bok. Man föreställer sig liksom omständigheterna kring varje händelse, trots att man bara har en enda mening att gå på.

      Radera
  8. Takk for smakebiten! Virker veldig interessant :-)

    SvaraRadera
  9. Det verkar som en bok väl värd att läsas om man orkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man orkar. Den är inte så tjock, bara dryft 80 sidor (fast det är ju ändå över 1600 olika fall i den). Och vissa är ju hoppfulla. Såna som är mer "nej nu är det jag som tar och lämnar min man!".

      Radera