tisdag 17 maj 2011

17. mai

Varsågod, 17 norska boktips på søttende mai. Till t.ex. Emma.


Ingvar Ambjørnsen - "Utsikt til paradiset"

Lene Ask - "Hitler, Jesus og farfar"

André Bjerke - "De dødes tjern"

Harald Rosenløw Eeg - "Alt annet enn pensum"

Karin Fossum - Sejer-deckarna

Jan Kjærstad - Jonas Wergeland-trilogin

Trude Brænne Larssen - Rimfrost

Tove Nilsen - Skyskraperböckerna

Gert Nygårdshaug - Serien om Fredric Drum og Skarphedin Olsen

Knut Nærum - "Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen"

Tore Renberg - "Kompani Orheim"

Cora Sandel - "Alberte og Jakob"

Herbjørg Wassmo - Böckerna om Tora

Tarjei Vesaas - "Is-slottet"

Bjørg Vik - "Søndag ettermiddag"

Hanne Ørstavik - "Uke 43"

Selma Lønning Aarø - "En rekke avbrutte forsøk"

2 kommentarer:

  1. Ah, vilka bra tips, tack! Du kan mycket mer om norsk litteratur! Fast jag kom pa att jag har Alberte-serien i pocket hemma (dock olast).

    Och sa kom jag pa Aksel Sandemose, ar inte han norsk?

    SvaraRadera
  2. Jo, han var väl norsk-dansk? Jag har inte läst honom.

    Jag är i Norge ibland, och då brukar jag ju "råka" få med mig några böcker hem. Så jag läser en del böcker därifrån.

    SvaraRadera