onsdag 4 maj 2011

Färjenäs


Färjenäs
av Ann-Marie Ljungberg

Andra boken av Ann-Marie Ljungberg som jag läste förra månaden. Den här läste vi i Läsecirkeln. Jag tyckte bättre om "Mörker, stanna hos mig". I båda hade jag svårt att hålla reda på personerna. De var många och man kom dem inte inpå livet. Men "Mörker, stanna hos mig" hade något som höll ihop boken. De var alla attentatsmän.

I "Färjenäs" är det en plats som knyter samman ett stort persongalleri. Färjenäs i början av 1990-talet. Ett otroligt nedgånget område i Göteborg, där man ockuperar en obebodd lägenhet eller bor mer lagligt till en löjligt låg hyra. Lägenheterna är fuktiga och dass finns på gården. Man kan urskilja två grupper bland personerna det handlar om. Det är de yngre killarna, som tycker att det är bra att bo så här billigt och som lägger en del energi på att rusta upp sina lägenheter. Antagligen ingår det inte deras planer att stanna kvar i Färjenäs hela livet. Och så finns det de lite äldre uppgivna männen, som inte har några framtidsplaner och inte heller fixar sina bostäder. Det finns ganska få kvinnor, och de beskrivs som mer olika varandra och är lätta att hålla isär. Jag tycker att det hade varit mer givande att läsa boken om man hade fått lära känna personerna lite bättre. Säkert är det helt avsiktligt att skildra dem på det här sättet, men jag tycker inte det är så roligt att läsa då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar