onsdag 7 januari 2009

Årets bästa etc. 2008, del 1

Några av böckerna som jag läste 2008 och som jag vill påminna om av någon anledning. För det mesta för att jag gillade dem. ;-)



Årets roman: Den här fina utmärkelsen går till Sara Stridsbergs "Drömfakulteten".



Årets nobelpristagare: Jag läste Orhan Pamuks "Istanbul: Minnen av en stad". Det var ju inte han som fick nobelpriset i litteratur 2008, men han fick det... ett annat år. Och jag tror det var den enda bok av en nobelpristagare jag läste under året, men jag kan ha missat någon förstås.

Årets historiska roman: Sarah Waters maffiga "Tipping the Velvet".

Årets pjäs: Shakespeares "Macbeth". Eller borde jag säga "Richard III", eftersom jag både läste och såg den?




Årets kampskrift: "Bitterfittan" av Maria Sveland. Även årets kanske mest omdebatterade titel.

Årets mest omtumlande: Utan tvekan "Cassandras finger" av Gert Nygårdshaug.

Årets axelryckning: "Ladies" av Mara Lee. Levde inte alls upp till mina förväntningar. men den var helt okej, absolut inte bland årets sämsta.



Årets "inte alls fel": "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda. Höjd till skyarna på "fel sätt", vilket fick mig att vara skeptisk till den. Men jag läste den ändå och gillade den.

Årets glada överraskning: Om man bara ska se till lästa böcker så blir det nog Margit Sandemos "Yrsa - den glömda drottningen". Den suger inte, i motsats till alla hennes andra böcker de senaste åren.

Årets norska kioskroman: "Isprinsessen" av Bente Pedersen. Första delen i en serie av en av Norges populäraste "kiosklitteraturförfattare". men jag vill också lyfta fram Trude Brænne Larssens Rimfrost-serie, som jag läste de sista delarna av under året.

Årets omläsning: "A Vision of Light" av Judith Merkle Riley. En gammal favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar