lördag 16 februari 2008

A Vision of Light


A Vision of Light
av Judith Merkle Riley

"A Vision of Light", eller "En vision av ljus" som den heter på svenska, är en gammal favorit som jag säkert har läst 5-6 gånger de senaste femton åren. De flesta gångerna för mer än tio år sedan. På svenska gavs den ut av Bra böcker, och den fanns därför i bokhyllan hemma hos mina föräldrar bara så där. Jag tror att om man prenumererade på uppslagsverk så fick man dessutom ett par andra böcker i varje paket. Det är så jag har fått nästan alla mina Stephen King-böcker till exempel, och Dorothy Parker-samlingen "En enda ros".

Ett par år efter att jag hade upptäckt "En vision av ljus" hittade jag en uppföljare i en mataffär - "I det gröna lejonets spår". Lite annorlunda än den första boken, men jag gillade den också. På bokmässan för några år sedan hittade jag både de här böckerna på engelska, originalspråket alltså, författaren är amerikansk, och köpte dem. Det skulle också finnas en tredje del, men den var inte lätt att hitta. Jag kunde inte hitta någon information om att den ens skulle ha kommit ut på engelska, och på svenska fanns den definitivt inte. Däremot på tyska. De två första har inte heller funnits att få tag i på engelska, utan det var ren tur att jag hittade dem begagnade. Men nu var jag inne på Adlibris och nu fanns alla tre att köpa där. Så jag la förstås in en beställning på den tredje delen, som jag inte ens har läst. :)

"A Vision of Light" utspelar sig i mitten av 1300-talen. Margaret är den unga hustrun till en köpman i London. En dag talar "Rösten" (d.v.s. Gud) till henne som den gör ibland, och säger åt henne att skriva en bok om sitt liv. Först är hon lite tveksam, för det kanske är Djävulen som försöker lura henne, och dessutom kommer det inte vara lätt att hitta en präst som vill skriva ned en kvinnas memoarer. Men hon blir hänvisad till en viss broder Gregory, en man som troligen inte är så mycket äldre än Margaret, och som har bestämt sig för att ägna sig åt kontemplation. Målet är att skåda Gud, men det hade säkert gått bättre om han inte hade varit så hungrig att han började tänka på mat hela tiden. Köpmän kan ju betala bra och uppdraget tar säkert inte så lång tid. Hur mycket kan en ung kvinna ha att berätta om sitt liv?

Ganska mycket, visar det sig, och broder Gregory blir motvilligt intresserad av hennes berättelse. Men han kan förstås inte undgå att tillrättavisa henne. Så här ska man inte berätta en historia! Ämnet är ju inte det minsta upphöjt. Man får följa både Margaret och broder Gregory i "nutid" (1355 alltså), och dessutom Margarets historia från att hon var en fattig, men inte livegen, flicka på landsbygdden och blev bortgift till en dålig man. Hur kan det komma sig att hon bara några år senare är rik och gift med en god man? Och hur har broder Gregory blivit en fattig munk som åtar sig udda skrivuppdrag? Det verkar inte heller stämma med hans bakgrund.

Jag har läst boken många gånger, och flera av karaktärerna är som gamla vänner. Favoriten är helt klart broder Gregory, som försöker briljera med sin ödmjukhet och som inte är så strikt som han tror att han är. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar