torsdag 1 januari 2009

Meningslös lässtatistik för 2008

Antal lästa böcker: 339
Många! Det gamla rekordet var 265 böcker (2003). Förklaringen är antagligen att det var 50 % seriealbum, som ofta inte tar lika lång tid att läsa som en bok. Och att jag inte läste så mycket på tyska kanske... Dessutom har jag nog sett mindre film och TV i år, och inte har det blivit mycket scrapbooking heller.

Månad då jag läste mycket: Maj, 36 böcker.
Månad då jag läste lite: Augusti, 21 böcker.

Språk:
Svenska: 216 (64%)
Engelska: 80 (24%)
Norska: 36 (11%)
Tyska: 6 (2%) - Inte så bra. Målsättningen var minst 10 böcker.
Inget på danska i år heller.


Jag delar upp topplistorna i seriealbum och andra böcker, helt enkelt för att serieförfattarna inte skulle dominera helt. Sammantaget läste jag böcker av 184 olika författare eller "författarteam". Då räknar jag inte med novellsamlingar/antologier med massor av författare.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Lisa Eurén-Berner (12)
2. Margit Sandemo (11)
3. Trude Brænne Larssen (7)
4. Are Kalvø, May Grethe Lerum (5)

Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. Gosho Aoyama (18)
2. Rumiko Takahashi (12)
3. Kaho Miyasaka, Shizuro Seino (10)
4. Kaori Yuki (8)

Ganska väntade topplistor, kanske med undantag av att Are Kalvø kom med. Och jag är överraskad över att Margit Sandemo fick en så hög placering. Jag har ju inte direkt följt någon serie av henne i år, men det blir tydligen så ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar