lördag 11 oktober 2008

Cassandras finger


Cassandras finger
av Gert Nygårdshaug

Oj. Man skulle kunna säga att jag blev överraskad av den här boken. Fast mer korrekt är väl att Gert Nygårdshaug har grundlurat mig totalt. Eller har han det? Jag undrar om jag kommer bli något klokare av nästa bok i serien. Jag hoppas ju det, samtidigt som jag förstås önskar att serien även i fortsättningen kommer innehålla fler enorma vändningar av dn här typen. Av vilken typ? Nej, det kan jag inte avslöja. Låt mig bara säga att det helt klart är värt att läsa böckerna i den här serien, och att läsa dem i ordning.

Ofta utspelar sig böckerna i den här serien på mer exotiska platser, men i "Cassandras finger" befinner man sig i Oslo och i Lommedalen. Jag känner inte till Lommedalen, men det låter som ett ställe där det inte händer så mycket. Bortsett från att Märtha och Ari tydligen bor där (fast det gjorde de inte när den här boken skrevs i början av 90-talet). Men när Fredric Drum ska åka för att hälsa på sin gode vän Hallgrim Hellgren, som har stuga där, hittar han vännen död på väg dit. Han har råkat ut för en märklig bilolycka och Fredric Drum misstänker att det rör sig om ett mord. Men hur och varför?

Och hur kan den enorma statyn av krigarkungen Assurbanipal ha hamnat inne i Hellgrens lilla stuga? Så sent som dagen före stod den ju på Hellgrens arbetsplats, Nasjonalgalleriet i Oslo. Vem har flyttat en flera ton tung och ett par meter hög staty lite snabbt sådär? Och hur fick de överhuvudtaget in den i Hellgrens tuga. Varken statyn eller stugan har plockats isär...

Berättelsen innehåller även en underlig poliskommisarie, en död biskop och en sorts punkarkollektiv, där alla pratar så speciell dialekt/slang att jag knappt förstår hälften av deras repliker. Och jo, allt hänger ihop på ett eller annat sätt. Som vanligt är intrigen helt galen, men Nygårdshaug lyckas ändå få läsaren att tro på vad som händer. och så kommer den stora överraskningen...


Serien om Fredric Drum og Skarphedin Olsen:
1. "Honningkrukken"
2. "Jegerdukken"
3. "Dødens codex"
4. "Det niende prinsipp"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar