måndag 5 juni 2006

Tillrättalägganden


Tillrättalägganden
av Jonathan Franzen

Alfred och Enid Lambert bor i Saint Jude, en mindre stad i den amerikanska mellanvästern. Deras tre vuxna barn, Gary, Chip och Denise, har alla flyttat till större städer långt borta. Alla i familjen har rejält tilltrasslade liv, men försöker hålla skenet uppe även när det egentligen inte går. De senaste åren har Alfred och Enid fått flyga till Garys familj för att fira jul, om de vill fira med sina barnbarn alltså (Gary är den ende som har barn). Garys familj vägrar nämligen komma till Saint Jude. Men Enid drömmer om att få samla hela familjen till en jul i Saint Jude. Bara en enda gång. Av allt att döma är det sista gången det kommer vara möjligt. Alfreds demens blir allt värre, det måste ju t.o.m. Enid inse.

Nej, det här var väl ingen höjdare. Jag tyckte inte alls om boken. Visst, några avsnitt var väl bra, men det var så mycket som blev lite för mycket helt enkelt. Folk är lite för udda, kryssningen som Alfred och Enid åker på är lite för surrealistisk (fartyget heter Gunnar Myrdal ...), det mesta med Chips Litauenvistelse är lite för konstigt ... Jag tror att de detaljerna som jag stör mig på ska vara roliga, fast det tyckte jag inte att de var. Det tog flera veckor att komma igenom boken.

Men, "Tillrättalägganden" verkar ha fått enormt bra recensioner, både av professionella litteraturkritiker och av vanliga läsare. Så jag har väl fel då.

Marikas A till Ö-projekt:

A Ronny Ambjörnsson - "Mitt förnamn är Ronny"
B Holly Black - "Mörkrets tjänare"
C Chun Sue - "Beijing doll"
D Edwidge Danticat - "En skörd av tårar"
E Ing-Marie Eriksson - "Märit"
F Jonathan Franzen - "Tllrättalägganden"

G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar