söndag 11 juni 2006

En pillig sol i Särholmen


En pillig sol i Särholmen
av Arja Kajermo

Tuula är en seriestrip som går i DN, men eftersom jag inte har DN så hade jag aldrig hört talas om den. Jag såg den i en bokhandel i Umeå. Lite senare beställde jag den, för hur kan man motstå ett seriealbum som heter "En pillig sol i Särholmen" egentligen? Även om detta bara är "en billig kjol i Skärholmen" med finsk brytning.

Den finska undersköterskan Tuula bor i en stockholmsförort med sin sambo Seppo och katten Herr Kallela. Humorn uppstår i möten med de stela svenska grannarna och jobbarkompisarna. Eller om man nu hellre vill tolka det så att Tuula är lite mer uppsluppen på grund av sin personlighet snarare än sin nationalitet. En typisk Tuulagrej är att ställa ut gamla vinterdäck i trappuppgången (precis under skylten som det står "Förbjudet att förvara vinterdäck i trappan") bara för att de inbundna grannarna ska ta kontakt.

Roligheten var väl lite blandad. En del strippar är riktigt kul, vissa andra är inga höjdare. Fast jag gillar Tuulas attityd i vilket fall som helst. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar