lördag 3 juni 2006

Fantomen - De bästa äventyren



Fantomen - De bästa äventyren av Hans Lindahl
Fantomen - De bästa äventyren av Jean-Yves Mitton

Nu ska jag förvåna Kristin igen. :-D Se, Fantomen!

Det här var en serie Fantomenpocketar som gavs ut häromåret och som presenterade ett par utvalda äventyr av en bestämd tecknare i varje del. Det blev nog bara fyra till slut. Jag kan inte komma ihåg att jag har sett fler i alla fall. Förra sommaren såldes de för 20 kr styck på Bokia, så då köpte jag alla fyra. Jag har redan skrivit om den som koncentrerar sig på tecknaren Kari Leppänen. Lite nördigt med såna här samlingar egentligen. :) Jag ser viss skillnad på de olika tecknarstilarna, så här när det påpekas för mig att det är olika tecknare, men jag har ingen åsikt om vilken som är bäst.

Jag är inte ett så stort Fantomen-fan, jag har ju inte som vissa av mina kompisar varit med i Fantomenklubben eller prenumererat på tidningen, men den här sortens pojkboksäventyr har ju en viss charm. Och Fantomens värld är ju rätt fascinerande. Det finns liksom nutida civilisation, urtida djungler och Tusen och en natt-städer på samma gång. Och skulle man vilja göra en serie om en annan tidsålder så finns ju alltid de tidigare Fantomernas krönikor att ta till. Jag förstår ju att folk fastnar för serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar