söndag 12 juli 2009

Skuggan över stenbänken


Skuggan över stenbänken
av Maria Gripe

Det är väl knappt någon av de som hittar hit som inte har läst Maria Gripes Skuggserie? Jag har förstås också läst den tidigare, men på sista tiden har den liksom dykt upp här och var och fårr mig att vilja läsa den igen. Jag är ganska mycket äldre den här gången, och jag antar att det gör skillnad. Det är svårt att avgöra. Jag lägger märke till att jag har glömt stora bitar av berättelsen, men jag vet inte om det innebär att jag reagerar annorlunda på boken den här gången. Men det borde jag ju göra. Man kanske inte riktigt gör det med de där böckerna man har läst så många gånger att man nästan kan dem utantill, de har man kanske läst så ofta att man inte hinner förändras så mycket emellan varje gång. Men med en bokserie som man bara har läst en gång tidigare ... Förra gången var jag kanske mer intresserad av mysteriet, och det kan ha varit därför jag hade glömt bort allting om de fattiga barnen med den alkoholiserade mamman, några bipersoner som ändå är ganska viktiga för berättelsen och de mer centrala personerna. Den här gången visste jag ju lösningen på mysteriet Carolin, och därför la jag kanske märke till andra saker mer.

Huvudpersonen Berta är fjorton år och dotter i en fin familj. Detta är på 1910-talet, så det spelar avsolut roll vilken sorts familj man tillhör. Familjen ska få en ny jungfru. Normalt sett brukar jungfrur inte göra mycket väsen av sig, men den nya, Carolin, är helt annorlunda. Det är på vippen att de skickar hem henne, men bl. a. eftersom det är farmodern som har rekommenderat henne så får hon stanna. Trots att hon hela tiden utkämpar små duster med familjens hushållerska Svea. Storebror Roland blir förtjust i Carolin, Berta vill bli vän med henne och lillasyster Nadja avgudar henne. Berta är den som mest lägger märke till att det är något lite mystiskt med Carolin. Carolin verkar ha hemligheter och Berta blir lite förnärmad. Samma sak när Carolin blir irriterad på Berta och Roland för att de vet så lite om världen.

Det där med klasskillnaderna måste jag ju ha lagt märke till vid förra läsningen också, det är ju en viktig fråga i boken. Men det här med att Berta har levt så skyddat jämfört med Carolin känns mycket tydligare den här gången. Det var kanske svårare att förstå resonemanget när man var yngre?

1 kommentar:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    SvaraRadera