onsdag 2 april 2008

Howl's Moving Castle


Howl's Moving Castle
av Diana Wynne Jones

Sophie bor i landet Ingary, där alla sagoklichéer anses vara sanna. Lite tråkigt för henne, eftersom hon är äldst av tre systrar och därför är den som kommer misslyckas först om alla tre ger sig ut för att söka lyckan. Dock är hennes styvmor inte elak, och varken hon eller hennes syster Lettie är mycket fulare än halvsystern Martha. Häxor och trollkarlar är helt naturligt i Ingary, och just nu kretsar den onde trollkarlen Howls rörliga slott runt Sophies hemstad. Det sägs att Howl fångar unga, vackra flickor och äter deras hjärtan, och alla i riskzonen är rädda för att gå ut på egen hand.

När de tre systrarna förlorar sin far, och Sophies styvmor upptäcker att det inte finns tillräckligt med pengar för att de ska kunna fortsätta gå i skolan, hittar hon lärlingsplatser åt alla tre. Den yngsta, som förstås är ämnad att göra stordåd, får en spännande lärlingsplats. Mellansystern får jobb på ett ställe där hon kommer träffa mycket folk, och säkert gifta sig med någon trevlig ung man. Sophie får stanna hemma. Meningen är att hon ska ta över familjens hattbutik. Hon lever ett enhanda liv tills den dag "the Witch of the Waste" kommer in och förtrollar henne till en gammal gumma. Sophie bestämmer sig för att gömma sig och lämnar hattbutiken. Nu när hon är gammal är hon inte rädd för Howl, och omständigheterna leder till att hon kommer till hans slott...

En rolig fantasybok, av den sort som jag gillar. Alltså att den har vissa kopplingar till den verkliga världen. jag vet inte varför, men det brukar vara de fantasyböckerna som jag tycker bäst om.

Jag läste ut boken i helgen och dagen efter såg jag filmen. Den är väl bra på sitt sätt, men man kanske inte ska läsa och se dem så tätt. Det är många ändringar i filmen och det stör alltid mig lite. (Såg Mannen som elsket Yngve helgen före, och där störde jag mig också på skillnaderna mellan boken och filmen. Jag kanske borde hålla mig till den ena formen av varje titel?) I boken är världen jag ser framför mig inte riktigt medeltida, men något ditåt. I filmen är det mer en sorts viktoriansk fantasi, med ånglok och liknande. Dessutom är karaktären Howls ursprung helt annorlunda. Boken är förstås bättre än filmen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar