onsdag 21 augusti 2019

Polka Karamell

Polka Karamell
av Rumer Godden

När jag var liten tyckte om en bok som heter "Scenens barn", skriven av just Rumer Godden. Jag har inte läst något annat av henne, men kunde ju inte motstå den här lilla barnboken med sitt patinerade Harald Gripe-omslag när jag hittade den på loppis.

Polka Karamell är namnet på en docka. En ganska snitsig översättning av hennes ursprungliga namn Candy Floss ändå. I översättningen har hon också fått en rödrandig klänning, i stället för originalets rosa (som garanterat hade kallats "skär" om hon behållit den på svenska). Polka Karamell bor i ett ringkastningsstånd tillsammans med speldosehästen Tur, hunden (en riktig hund) Flax och Jack, som driver ståndet och som varje kväll tar med sig Polka Karamell hem och bäddar ner henne i kassalådan med hans scarf som sängkläder.

En dag när tivolit just har kommit till en ny stad kräver en bortskämd flicka att hennes pappa ska köpa Polka Karamell av Jack, men hon är inte till salu oavsett vilken summa som erbjuds. Flickan är inte van vid att nekas något och i ett obevakat ögonblick stjäl hon Polka Karamell. Polka Karamell kan inte göra något åt det, för dockor kan inte röra sig. Men de kan göra sig stela och omedgörliga och vägra att delta i lekar. Hade man läst detta som barn hade man väl trott att alla ens små plastdockor avskydde en, för de gjorde ju inget annat än att välta och ramla av ens plasthästar.

Det hela slutar lyckligt förstås, med att Polka Karamell kommer hem och både flickan och hennes föräldrar lär sig något på kuppen.

När jag läser om vad Godden har skrivit och att hon har skrivit många böcker med dockor som huvudpersoner, så inser jag att jag har sett en TV-serie (Tottie: The Story of av Doll's House) som är baserad på en annan av hennes böcker,"The Doll's House". Jag minns namnen Tottie och Apple och att det fanns en hund som var gjord av en stoppnål. Jag minns dock inte att en av dockorna mördade en annan docka! Händer det sånt i Toy Story?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar