söndag 10 januari 2016

Statistik 2015

Traditionsenligt går jag i januari igenom min lässtatistik för föregående år. Ibland blir jag överaskad, ibland inte.

Antal lästa böcker: 151
Det här är i stort sett samma resultat som rekorddåliga 2013, när jag bara läste 150 böcker. Det är ju ingenting. Vad är det jag gör som tar så mycket tid egentligen? Eller är det bara att jag läser tyngre böcker nu?

Månad då jag läste mycket: Januari, april och oktober med femton böcker var. Inte så mycket ändå, jämfört med tidigare års bästa läsmånader.
Månad då jag läste lite: Augusti. Sju böcker! Och det är ju ändå semestertider. Mycket mystiskt. Det var inga särskilt svåra böcker jag läste heller. Tydligen gjorde jag andra saker då.

Språk:
Svenska: 103 (68 %)
Engelska: 33 (22 %)
Norska: 9 (6 %)
Tyska: 6 (2 %)
En ganska typisk fördelning mellan de olika språken jag läser på.
Jag hade sex böcker på tyska som mål, och det klarade jag. Så det gjorde jag bra i alla fall.

Jag läste böcker av 107 olika författare (eller "team" av författare). Jag räknar inte med antologier.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Margit Sandemo (17 st)
2. May Grethe Lerum (4 st)
3. Poul Holm Joensen & Claus Bering, Salla Simukka (3 st)

Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. Yuu Watase (7 st)
2. Gosho Aoyama (4 st)
3. Joanna Hellgren, Ai Yazawa (3 st)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar