onsdag 13 januari 2016

2015 års bästa ... facklitteratur, memoarer

Det fjärde inlägget (av fem) om bra saker jag läste förra året.

FACKLITTERATUR
Alltså, jag har ju redan sagt vilken som var den bästa fackboken, i mitt inlägg om bra serieböcker. "Kunskapens frukt" ju! Jag läste säkert ett par andra fackböcker också, men det blev inga direkta wow-upplevelser.

MEMOARER
Jag hade läst "Anne Franks dagbok" tidigare, men då i den gamla översättningen. Om man bara har läst den så rekommenderar jag att man läser den här. Om man inte har läst den alls så rekommenderar jag att man läser den här.

Och så tyckte jag om "Morbror Volfram" av Oliver Sacks, som avled under 2015. Det här är en blandning av barndomsminnen och kemins historia. Förstås.

Den första av Bodil Malmstens loggböcker, "Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig", kan väl också passa in här. Det känns bra att ha fyra loggböcker kvar att läsa. Jag tycker inte att man behöver läsa böcker samtidigt som alla andra läser dem. (Säger vi, för att rättfärdiga alla de olästa böcker jag samlar på mig.)

Dessutom de memoarer i serieform som jag skrev om i serieboksinlägget igår. "Bread & Wine" och "Dotter of Her Father's Eyes".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar