onsdag 13 januari 2016

2015 års bästa ... barn- och ungsdomsböcker

Femte och sista delen av min årsbästalista.

BARNBÖCKER
Så himla lätt att välja en bästa barnbok. Självklart är det "Tonje Glimmerdal" av Maria Parr, för att den är fantastisk på alla möjliga sätt. Jag har förresten sett att den är på gång som pocket från En bok för alla nu i år. Den svenska titeln är "Tonje och det hemliga brevet".

Och så nostalgiläste jag några hästböcker av systrarna Pullein-Thompson – "Black Ebony" av Josephine P-T, "Black Princess" av Diana P-T, "Black Velvet" av Christine P-T – och det var väldigt trevligt tyckte jag. Och de höll faktiskt för en omläsning.

UNGDOMSBÖCKER
Jag kan inte välja! Både "Fangirl" av Rainbow Rowell och "Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian" av Sherman Alexie var bäst!

"Sju minuter över midnatt" av Patrick Ness var också en favorit.

Och så får man inte glömma de ungdomsböcker som har hamnat under andra rubriker bland årets bästa:
Böckerna om Iggy av Hanna Gustavson, "Nattbarn" och "Iggy 4-ever", som var de bästa serieböckerna.
Böckerna om Lumikki av Salla Simukka, "Röd som blod", "Vit som snö" och "Svart som ebenholts", som tillhörde årets bästa deckare.
Första boken om Jannike Faltin, "Den femte systern" av Mårten Sandén, som var årets bästa fantasy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar