söndag 17 januari 2016

Enduring Love

Enduring Love
av Ian McEwan

Decemberbok i mitt SUB-lotteri, men den blev inte utläst förrän nu i januari. Jag har nog hört bra saker om boken, men det var värst vad jag verkar ha varit ovillig att läsa den. Först har den legat flera år i min SUb och nu fick jag inte läst den i december, fast jag hade tänkt det. Jag har övertagit den av min syster, som hade den som kurslitteratur när hon läste engelska. Hon tyckte att den var lite "meh", det är kanske det som har spelat in.

Joe Rose tar med sin sambo Clarissa på en picknick i The Chilterns (behövdes googlas – Chiltern Hills, ligger mellan London och Oxford) men deras utflykt avbryts av en hemsk ballongolycka. Båda är skakade, och Joe plågar sig själv med tankar på om han kunde ha gjort mer. Men det leder också till något annat, nämligen att en annan av männen som försökte hjälpa till vid olyckan börjar höra av sig. Joe anser själv att han är förföljd, medan Clarissa undrar om han inte inbillar sig det hela, kanske som en psykisk reaktion på olyckan.

Det var mycket jag tyckte om med boken, framför allt känslan av ovisshet, och misstänksamheten som både Clarissa och läsaren känner inför Joes berättelse. Det är ytterst sällan vi får ett kapitel som inte berättas av Joe, så vi har egentligen bara hans version. Sedan var det ett par saker jag inte gillade lika mycket, men de har mycket att göra med handlingen och är inte riktigt lämpliga att avslöja. De sa jag till min syster i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar